Ν. Γιατρομανωλάκης: Θεωρώ ότι υπάρχουν πολλοί τρόποι να προσφέρει κανείς

Η παρούσα συνέντευξη στη Μαρία Σαμολαδά πρωτοδημοσιεύτηκε στο GRTimes

Ο κ. Γιατρομανωλάκης εξηγεί για ποιους λόγους δεν «κατεβαίνει» στην Α’ Αθήνας και με την ειλικρίνεια η οποία πάντα τον διακρίνει αποκαλύπτει τι ήταν εκείνο που τον φόβισε και τον απέτρεψε από αυτή την εκλογική μάχη. Θεωρεί, πάντως, ότι υπάρχουν πολλοί τρόποι να προσφέρει κανείς πέραν της βουλευτικής ιδιότητας και ξεκαθαρίζει πως ο κύκλος της πολιτικής δεν έκλεισε για τον ίδιο.

Μιλά ακόμη για τον Πολιτισμό και για τη σημασία του στην ανάπτυξη της χώρας και των τοπικών οικονομιών, αλλά και για τις τοξικές νοοτροπίες που τον ενοχλούν.

Άλλη λογική και προσέγγιση

Ο ίδιος απορρίπτει την αντίληψη περί «γραμμικής πορείας» που «θέλει» τους Γενικούς Γραμματείς να γίνονται υπουργοί και στη συνέχεια να διεκδικούν την εκλογή τους στη Βουλή.«Έχει πλέον αλλάξει αυτή η λογική και η νοοτροπία», επισημαίνει και παραπέμπει στον τρόπο με τον οποίο διαμορφώθηκε το ψηφοδέλτιο Επικρατείας της ΝΔ το οποίο «δεν θυμίζει τα παλιά ψηφοδέλτια Επικρατείας που γνωρίζαμε, καθώς έχει μια τελείως άλλη λογική και προσέγγιση».

Γιατί δεν θα είναι υποψήφιος

Δύο πάντως φαίνεται πως ήταν οι λόγοι που βάρυναν στην απόφασή του να μην είναι υποψήφιος βουλευτής: Πρώτον, διότι, όπως λέει, ήθελε να δώσει όλες του τις δυνάμεις στην ολοκλήρωση του έργου που του έχει ανατεθεί στο υπουργείο Πολιτισμού. Όπως τονίζει, κάποιες πρωτοβουλίες «είναι σε κρίσιμο σημείο και πρέπει να ολοκληρωθούν». Έχοντας δε την εμπειρία του 2015 και των δυσκολιών μιας εκλογικής μάχης «γνώριζα ότι εάν το έκανα (σ.σ. αν ήταν υποψήφιος σε αυτές τις εκλογές) δεν θα έκανα πολύ σωστά τη δουλειά που κάνω τώρα στο υπουργείο. Και δεν το ήθελα αυτό, αυτή τη στιγμή».Ο δεύτερος λόγος έχει να κάνει με έναν… φόβο που τον διακατείχε: «Δεν σας το κρύβω, το φοβήθηκα γιατί δεν είμαι ‘’σαρξ εκ της σαρκός’’ της Νέας Δημοκρατίας», τονίζει ο κ. Γιατρομανωλάκης ο οποίος στις βουλευτικές εκλογές τον Ιανουάριο του 2015 κατετάγη δεύτερος σε σταυρούς στην εκλογική περιφέρεια της Α’ Αθηνών με Το Ποτάμι.

Δεν με πήραν και τα… χρόνια

Όπως λέει χαρακτηριστικά η Α’ Αθηνών είναι μια δύσκολη και ανταγωνιστική εκλογική περιφέρεια «με παρά πολύ αξιόλογους υποψήφιους, με πολλούς υπουργούς, με ανθρώπους που έχουν ‘’διανύσει’’ πολλά χιλιόμετρα στην πολιτική». Ωστόσο θωρεί πως «δεν είναι αυτός ο μοναδικός τρόπος να συνεισφέρει κανείς», καθώς «μπορείς να κάνεις και άλλα πράγματα. Υπάρχει η τοπική αυτοδιοίκηση, υπάρχει η Ευρώπη υπάρχει η εκτελεστική εξουσία, υπάρχει η νομοθετική εξουσία. Υπάρχουν πολλά πράγματα ενδιαφέροντα αρκεί να θέλει κανείς να προσφέρει».Και δηλώνει με νόημα: «Δεν με πήραν και τα χρόνια. Ούτε θεωρώ ότι έχω κάνει τον κύκλο μου».Όπως, επίσης, τονίζει ο υφυπουργός η συμμετοχή του στην ηγεσία ενός υπουργείου «δεν είναι δουλειά. Είναι μια μοναδική δυνατότητα κι ευκαιρία να διαμορφώσεις πολιτικές, να είσαι χρήσιμος για τον τόπο σου, να φτιάχνεις πράγματα εκ του μη όντος. Είναι πραγματικά μεγάλη μου τιμή».

Δεν θα πάρω σύνταξη από αυτό…

Για τον Νικόλα Γιατρομανωλάκη, πάντως, η ενασχόληση με την πολιτική και το υπουργείο Πολιτισμού «δεν εξαρτάται μόνο από μένα. Το αποφασίζει ο πρωθυπουργός». Και ξεκαθαρίζει πως «δεν είμαι ένας άνθρωπος που θα πάρει σύνταξη από αυτό. Ποτέ δεν ήταν αυτός ο σκοπός μου».Άλλωστε προτού τού ανατεθούν από τον Κυριάκο Μητσοτάκη αρχικά τα καθήκοντα του Γενικού Γραμματέα στο υπουργείο Πολιτισμού και στη συνέχεια του υφυπουργού, ο Νικόλας Γιατρομανωλάκης κατείχε τη θέση του Διευθυντή Marketing & Επικοινωνίας του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Επίσης, έχει εργαστεί ως διευθυντικό στέλεχος σε ελληνικές και πολυεθνικές επιχειρήσεις, σε επιστημονικούς και ακαδημαϊκούς φορείς όπως το Πανεπιστήμιο Harvard και το Ελληνικό Ίδρυμα Ευρωπαϊκής & Εξωτερικής Πολιτικής (ΕΛΙΑΜΕΠ), καθώς και ως ανεξάρτητος σύμβουλος διοίκησης, στρατηγικής, εταιρικών υποθέσεων και επικοινωνίας με τη δουλειά του να έχει βραβευθεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Με ενοχλεί η τοξικότητα

Ο υφυπουργός Πολιτισμού μιλά και γι΄ αυτό που τον ενοχλεί περισσότερο. «Για κάποιον που έρχεται ξαφνικά στην κεντρική πολιτική σκηνή κάποιες φορές αντιμετωπίζει νοοτροπίες λίγο παλιές, λίγο τοξικές, οι οποίες είναι ενοχλητικές. Με ενοχλεί περισσότερο η τοξικότητα, που σε κοιτάει κάποιος στα μάτια και ψεύδεται. Αυτά με σοκάρουν. Αλλά στην πολιτική παίρνεις όλο το πακέτο, με τα καλά και τα κακά του».

Δύσκολη περίοδος αλλά…

Ο κ. Γιατρομανωλάκης κάνει, επίσης, έναν μίνι απολογισμό της παρουσίας του στο υπουργείο Πολιτισμού την τελευταία τετραετία η οποία ήταν εξαιρετικά δύσκολη λόγω της πανδημίας και «επηρέασε αρνητικά τον πολιτισμό, μας ανέτρεψε κάποια σχέδια, αλλά μας έδωσε τη δυνατότητα να κάνουμε άλλες κινήσεις που ενδεχομένως να μην γίνονταν. Για παράδειγμα δημιουργήθηκε ένα σπουδαίο χρηματοδοτικό εργαλείο, το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ άνοιξαν μουσεία που ήταν κλειστά όπως το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Επίσης, η Εθνική Πινακοθήκη ξανάνοιξε μετά την ανακαίνισή της, ενώ υπήρξαν νέες πρωτοβουλίες που στηρίζουν τον ελληνικό πολιτισμό, όπως το πρόγραμμα επιδότησης μεταφράσεων για να ‘’ταξιδεύουν’’ τα ελληνικά βιβλία σε άλλες χώρες».Στα θετικά αυτής της τετραετίας είναι, σύμφωνα με τον κ. Γιατρομανωλάκη, και η αλλαγή νοοτροπίας για τον πολιτισμό ως κλάδου της οικονομίας με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται ο συγκεκριμένος τομέας και οι επαγγελματίες του κλάδου όσον αφορά στα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα. Το υπουργείο ασχολήθηκε με παθογένειες της «γκρίζας οικονομίας» και της «μαύρης εργασίας» τις οποίες κανείς δεν ακούμπησε επί δεκαετίες, σημειώνει ο ίδιος.

Ο Πολιτισμός μπορεί να φέρει ανάπτυξη

«Υπάρχει μια αλλαγή νοοτροπίας. Ο πολιτισμός δεν είναι το ‘’ελαφρύ μουσικό διάλλειμα’’ όταν σταματάμε να ασχολούμαστε με τα άλλα σοβαρά χαρτοφυλάκια. Είναι ένα πολύ σοβαρό χαρτοφυλάκιο που έχει οικονομικό αντίκτυπο. Μπορεί να φέρει ανάπτυξη στις τοπικές οικονομίες. Μπορεί να βοηθήσει την εικόνα της χώρας συνολικά και ολόκληρες κοινωνίες», τονίζει ο κ. Γιατρομανωλάκης υπογραμμίζοντας τις συνέργειες που ανέπτυξε το υπουργείο Πολιτισμού και με άλλα υπουργεία όπως τα υπουργεία Οικονομίας, Εργασίας, Υγείας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Εξωτερικών.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός στο MOMus

Ο υφυπουργός αναφέρεται, επίσης, στα βήματα που έχουν γίνει στο «μέτωπο» του ψηφιακού μετασχηματισμού στη διάρκεια της πανδημίας, ενώ κάνει ιδιαίτερη αναφορά στο MOMus -Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης και στο πιλοτικό πρόγραμμα που θα παρουσιαστεί σε αυτό τις επόμενες ημέρες.Το πρόγραμμα αφορά στην καταγραφή της συνολικής εμπειρίας και της συμπεριφοράς των επισκεπτών ενός μουσείου και η σημασία του είναι τεράστια για ένα μουσείο.

Νέα πρόσκληση χρηματοδότησης

Επίσης, θα βγει στον «αέρα» πριν τις εκλογές μια νέα πρόσκληση για επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον πολιτιστικό τομέα, στις εκδόσεις κλπ. προκειμένου να χρηματοδοτηθούν για να μετασχηματιστούν ψηφιακά.Τέλος, είναι έτοιμο το νομοσχέδιο για τον Φορέα το Βιβλίου, ωστόσο το υπουργείο δεν πρόλαβε να το καταθέσει στη Βουλή πριν το κλείσιμό της λόγω εκλογών.

Μουσεία βιώσιμα, λειτουργικά και επισκέψιμα

Ο κ. Γιατρομανωλάκης μιλά και για τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν σε μουσεία της περιφέρειας προκειμένου να είναι βιώσιμα, να βελτιωθεί η λειτουργία τους και να μην βρίσκουν κλειστές τις πόρτες τους οι τουρίστες.Όπως λέει, αυτή την περίοδο είναι σε εξέλιξη ένα πιλοτικό πρόγραμμα από το υπουργείο Πολιτισμού που ενισχύει δημοτικές πινακοθήκες της Ανατολικής  Μακεδονίας και Θράκης και του Βορείου Αιγαίου ανάλογα με τις ανάγκες που έχουν είτε αυτές αφορούν στα κτιριακά, είτε στη συντήρηση έργων που έχουν στη συλλογή τους είτε άλλες μελέτες.«Ερχόμαστε ως συνεργάτες – βοηθοί σε αυτές τις πολιτιστικές δομές για να είναι επισκέψιμες και λειτουργικές», τονίζει ο υφυπουργός, ενώ αναφέρεται και στην προσπάθεια που ξεκινά για την πιστοποίηση των μουσείων.

Ο σύγχρονος πολιτισμός και το μάρκετινγκ

Ο κ. Γιατρομανωλάκης είναι πεπεισμένος πως ο σύγχρονος πολισμός μπορεί να παίξει τεράστιο ρόλο στο μάρκετινγκ της χώρας κάτι που ήδη αποτυπώνεται και μέσα από τον διεθνή Τύπο.«Ο σύγχρονος πολιτισμός είναι η σύγχρονη φωνή μιας χώρας», τονίζει προσθέτοντας παράλληλα πως πέραν της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς, στη χώρα μας υπάρχει μια διαρκής παραγωγή πολιτισμού η οποία πρέπει να αναδεικνύεται.

Δεν είναι μαύρα κι άραχνα…

Ήδη πάντως σε αυτόν τομέα «πάμε καλά» και δεν είναι τα πράγματα «μαύρα κι άραχνα όπως λένε διάφοροι». Του λόγου το αληθές επιβεβαιώνουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον κλάδο και τους υποκλάδους του πολιτισμού από το 2019 έως το 2022 όπου καταγράφεται σημαντική αύξηση του τζίρου.Αλλά και η Eurostat, όπως τονίζει ο υφυπουργός, έχει επισημάνει πως η Ελλάδα έχει έναν από τους μεγαλύτερους ρυθμούς αύξησης (+11,6%) της πολιτιστικής απασχόλησης στην Ευρώπη το 2021 σε σχέση με το 2019.Δεν είναι, όμως, μόνο τα ποσοτικά στοιχεία που φέρνουν χαμόγελα στον ελληνικό πολιτισμό. «Είναι και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά» που δείχνουν την καλή πορεία. «Βλέπουμε ελληνικές ταινίες και παραγωγές να βγαίνουν εκτός συνόρων και σύγχρονα ελληνικά μουσεία να αναγνωρίζονται διεθνώς», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Γιατρομανωλάκης και αναφέρεται στο πρόγραμμα showcase που ξεκίνησε το Εθνικό Θέατρο προσκαλώντας παραγωγούς, δημοσιογράφους και θεατροκριτικούς από άλλες χώρες στη Ελλάδα ώστε να μάθουν το σύγχρονο θέατρο.

Τα Γλυπτά του Παρθενώνα

Σε ερώτηση για το θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα ο υπουργός Πολιτισμού τονίζει πως το συγκεκριμένο εγχείρημα «χρειάζεται χειρουργικές κινήσεις οι οποίες γίνονται», ενώ θεωρεί ότι «είμαστε σε πολύ καλύτερο σημείο απ΄ ότι ήμασταν πριν κάποια χρόνια».

Απάντηση

Discover more from Νικόλας Γιατρομανωλάκης

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading