Πολιτική περηφάνια & προκατάληψη

στις

Σήμερα, Σάββατο 14 Ιουνίου, διοργανώνεται το 10ο Athens Pride και το Ποτάμι θα είναι εκεί, με δικό του περίπτερο. Κάποιοι, πολιτικοί φίλοι και αντίπαλοι, μπορεί να αναρωτηθούν γιατί. Γιατί ένα κόμμα να ασχοληθεί με μια μικρή (και περιθωριακή για πολλούς) μερίδα του πληθυσμού, γιατί ένα κόμμα την ώρα που η χώρα είναι βυθισμένη στο χρέος να τρέχει σε φεστιβάλ υπερηφάνειας των ΛΟΑΤ (λεσβιακά, ομοφυλόφιλα, αμφισεξουαλικά και τρανσεξουαλικά άτομα) και να ασχολείται με ήσσονος σημασίας ζητήματα αντί να καταθέτει προτάσεις εξόδου από την κρίση, γιατί ένα κόμμα να ανακατευτεί με ένα θέμα που ακόμα είναι ταμπού ή και ηθικά απαράδεκτο για πολλούς με κίνδυνο να χάσει ψήφους, γιατί ένα κόμμα να ασχολείται με κάτι που αποτελεί προσωπική υπόθεση του καθενός και δεν συντρέχει λόγος να μας το τρίβει κανείς στη μούρη;

Ας δούμε ποια είναι η κατάσταση: Ενώ παρατηρείται βελτίωση σε κάποια πράγματα σε σχέση με 100 χρόνια πριν, σε 77 χώρες η ομοφυλοφιλία ακόμα τιμωρείται με ποινές που ξεκινούν από την φυλάκιση και φτάνουν στη θανατική ποινή. Όταν λοιπόν βλέπουμε ότι το κράτος παρεμβαίνει τόσο έντονα σε κάτι που αφορά «προσωπική υπόθεση του καθενός», η αντιμετώπιση της ΛΟΑΤ κοινότητας δεν αποτελεί εντέλει βαθιά πολιτικό ζήτημα; Έτσι νομίζω καταρρίπτεται το επιχείρημα του τι δουλειά έχει ένα κόμμα στο Pride.

Στην Ελλάδα, η ομοφυλοφιλία δεν τιμωρείται από το νόμο από το 1950. Τα ΛΟΑΤ άτομα όμως εξακολουθούν συχνά να τιμωρούνται με άλλους τρόπους: Λοιδορούνται, παρενοχλούνται, απειλούνται, εκφοβίζονται, αντιμετωπίζονται ως ηθικά μιάσματα από εκπροσώπους της πολιτικής ζωής, της εκκλησίας και των ΜΜΕ, και σαφώς αντιμετωπίζουν ζητήματα ισονομίας, με βασικό αυτό της μη αναγνώρισης του δικαιώματος των ομόφυλων ζευγαριών στον πολιτικό γάμο και στο σύμφωνο συμβίωσης. Η χώρα μας εξακολουθεί να αγνοεί τα δικαιώματα τους, κατά παράβαση του ευρωπαϊκού κεκτημένου και της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου. Η δικαιολογία που έχει διατυπωθεί από τον Υπουργό Δικαιοσύνης είναι ότι «το ζήτημα δεν είναι απλό, εκτός του ότι είναι θέμα αστικού δικαίου, είναι ζήτημα που χρειάζεται νομική, κοινωνική και θρησκευτική μελέτη. Είμαστε μια χώρα με κάποιες δομές, κάποια πιστεύω και πρέπει αυτά τα θέματα να συζητηθούν και να μελετηθούν με προσοχή», σε αντίθεση ενδεχομένως με τις 18 χώρες μέλη της ΕΕ που έχουν αναγνωρίσει το δικαίωμα στον γάμο ή σε σύμφωνο συμβίωσης για ομόφυλα ζευγάρια και προφανώς δεν έχουν δομές ή πιστεύω. (Δείτε και το σχετικό άρθρο του Σταύρου Τσακυράκη στην Lifo)

Ειρήσθω εν παρόδω, υπάρχει ήδη νομική μελέτη, από τη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή με αντικείμενο «την επεξεργασία Σχεδίου Νόμου για την τροποποίηση διατάξεων του Οικογενειακού Δικαίου και τη σύνταξη της αντίστοιχης Εισηγητικής Έκθεσης», έτοιμη από τις 17 Δεκεμβρίου 2010.

Παράλληλα, το θέμα της ομοφυλοφιλίας, αποτελεί ακόμα πηγή αμηχανίας για τον πολιτικό κόσμο, και δεν μιλάμε για τις ακραίες του εκφάνσεις, αλλά ακόμα και για την ίδια την κυβέρνηση. Η σημερινή Υφυπουργός Υγείας, Κατερίνα Παπακώστα, έχει δηλώσει ότι «δεν είναι δυνατόν μια ολόκληρη κοινωνία να κρίνεται για το αν σέβεται ή όχι τα ανθρώπινα δικαιώματα ανάλογα με τη σεξουαλική προτίμηση», σε συζήτηση για το σύμφωνο συμβίωσης στη Βουλή. Ο νυν Υπουργός Εσωτερικών, Αργύρης Ντινόπουλος, έχει πει υποτιμητικά σε βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ κατά τη διάρκεια τηλεοπτικής εκπομπής «δεν θα με ξάφνιαζε αν συμμετείχατε σε gay pride». Το μέλος της Πολιτικής Επιτροπής της ΝΔ, Φαήλος Κρανιδιώτης, έχει γράψει ένα άρθρο με τίτλο «Ποιος θα φορέσει το νυφικό, ο Μήτσος ή ο Μπάμπης;».

Θεσμοί όπως το Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο εξακολουθούν ακόμα και το 2014 να μοιράζουν πρόστιμα σε τηλεοπτικούς σταθμούς για την προβολή φιλιών μεταξύ ομόφυλων ζευγαριών ενώ ερωτικές σκηνές ετερόφυλων ζευγαριών καθώς και προσβολές κατά της ΛΟΑΤ κοινότητας που εκσφενδονίζονται κατά καιρούς από τηλεπερσόνες παραμένουν στο απυρόβλητο.

Και φυσικά υπάρχει πάντοτε το επιχείρημα πολλών πολιτικών, ότι «οι Έλληνες δεν είναι έτοιμοι». Όντως, μια έρευνα που έγινε από την Pew Research το 2013 καταδεικνύει ότι το 45% των Ελλήνων θεωρεί την ομοφυλοφιλία μη αποδεκτή ηθικά. Και πώς να θεωρείται, όταν δεν υπάρχει εκπαίδευση, ενημέρωση ενώ καλλιεργείται συστηματικά μια λογική φόβου και μίσους απέναντι στο διαφορετικό; Πόσα θετικά παραδείγματα εκπροσώπων της ΛΟΑΤ κοινότητας γνωρίζετε, μακριά από καρικατούρες και στερεότυπα που αναπαράγονται μηχανικά στο prime time; Βεβαίως, στην ίδια έρευνα, απαράδεκτοι ηθικά από τους Έλληνες θεωρήθηκαν ο τζόγος κατά 52%, οι αμβλώσεις κατά 54% και οι εξωσυζυγικές σχέσεις κατά 79%. Υπάρχει κανείς που υποστηρίζει ότι θα έπρεπε η πολιτεία να κινηθεί με βάση αυτή τη δημοσκόπηση και σε άλλα ζητήματα;

Υπάρχει ενδεχομένως πολιτικό κόστος για το Ποτάμι, καθώς δεν καταλαβαίνουν όλοι την «ευαισθησία» του στο ζήτημα, αλλά τι διαφορετικό θα κομίζαμε αν γινόμασταν και εμείς έρμαια της ψηφοθηρίας; Όσο για το αν θα έπρεπε το Ποτάμι να ασχολείται μόνο με το χρέος, φαντάζομαι ότι σε όλη την Ελλάδα, με το που μπήκαμε στην κρίση, οι άνθρωποι σταμάτησαν να ερωτεύονται, να συνάπτουν σχέσεις, να κάνουν παιδιά, να αρρωσταίνουν, να μεγαλώνουν, να εκπαιδεύονται, να αθλούνται, να ακούν μουσική, να παράγουν μουσική, να διαβάζουν δημιουργούν, να ταξιδεύουν και ασχολούνται αποκλειστικά με το χρέος. Το Ποτάμι δεν δημιουργήθηκε ως μηχανισμός με αποκλειστικό στόχο την καταπολέμηση του χρέους, δημιουργήθηκε ως μια απάντηση στην περιρρέουσα φαυλότητα, σε όλες της τις εκφάνσεις, γεννήθηκε ως ένα αμιγώς προοδευτικό κίνημα.

Σε αυτό το πλαίσιο, είναι σημαντικό να υπάρχουν πολιτικά κόμματα τα οποία να αντιτάσσουν έναν λόγο υπέρ της διαφορετικότητας και των ατομικών δικαιωμάτων. Σε αντίθεση με τα λεγόμενα της κας Παπακώστα, μια κοινωνία κρίνεται και από το πώς σέβεται την κοινότητα ΛΟΑΤ, όπως και όλες τις επιμέρους κοινότητες και ομάδες που συνθέτουν μια κοινωνία.

Σε αυτό το πλαίσιο, σήμερα, γκέι και στρέιτ φίλοι του Ποταμιού θα στελεχώσουν το περίπτερο του στο Athens Pride. Γιατί δεν είναι υπόθεση μιας μικρής ομάδας, είναι συλλογική υπόθεση δικαιοσύνης, ισονομίας, ελευθερίας και δημοκρατίας.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s